Verbruiksgarantie

INFORMATIE OVER GARANTIES BIJ DE VERKOOP VAN CONSUMPTIEGOEDEREN

Goederen die onder de wet vallen

De wet op garanties is van toepassing op roerende goederen voor privéconsumptie, d.w.z. consumptiegoederen: van huishoudelijke apparaten tot voertuigen, meubilair, voorwerpen van allerlei aard, inclusief kunstwerken. Het concept zelf sluit diensten en onroerend goed uit.



De wet sluit verkoop tussen particulieren uit.

Voor nieuwe consumptiegoederen bedraagt de garantie drie jaar, voor tweedehandsgoederen één jaar. Tijdens de eerste zes maanden van de garantieperiode voor een nieuw product wordt ervan uitgegaan dat de schade afkomstig is van de fabriek en moet de verkoper alle kosten van de reparatie op zich nemen, inclusief onderdelen, transport en werkuren. De garantieperiode wordt opgeschort zolang het product of object wordt gerepareerd.

 

Product in goede staat

De wet is van mening dat een consument tevreden moet zijn met het gekochte product als het aan de volgende eisen voldoet: dat het product in overeenstemming is met de beschrijving die door de verkoper is gegeven en dat het de kwaliteiten heeft die in een demonstratie of model worden getoond. Het moet ook het doel dienen dat is aangegeven in het instructieboekje en in de mondelinge aanwijzingen van de verkoper of in een demonstratievideo. Reclame, aanduidingen op een etiket of een gebruik dat kan worden afgeleid uit de eigenschappen van het product zelf, gelden ook als normaal gebruik. Zelfs als de consument om een speciaal gebruik heeft gevraagd en de verkoper hem heeft verzekerd dat het gekochte goed hem zal worden aangeboden, moet dit het geval zijn. Daarnaast moet het gekochte product van voldoende kwaliteit en prestatie zijn. Zo moet een snelkookpan sneller koken dan een traditionele waterkoker.


Toepassing van de wet

De wet is bindend voor verkopers van consumptiegoederen enerzijds en consumenten als eindontvangers anderzijds. Met andere woorden, contracten tussen particulieren zijn uitgesloten, aangezien de wet alleen betrekking heeft op de verkoop en aankoop tussen een professionele verkoper en een consument.

Het is van toepassing wanneer een consumptiegoed wordt gekocht, d.w.z. elk voorwerp of product voor privéconsumptie. Goederen die worden gekocht bij een gerechtelijke verkoop (veiling van in beslag genomen goederen) vallen hier niet onder. De distributie van onverpakt water of gas voor verkoop valt ook niet onder deze wet.


Klachten bij productgebreken

De verkoper is primair verantwoordelijk voor het product. De consument kan zich echter rechtstreeks tot de fabrikant of de importeur wenden, als het een last is om naar de verkoper te gaan. Als bijvoorbeeld tijdens een vakantie buitenshuis een digitale camera is gekocht die niet overeenkomt met wat in de winkel werd aangeboden, is het makkelijker voor de consument om naar de fabrikant of importeur te gaan dan naar de winkel waar het is gekocht.

Als het product niet overeenkomt met de geadverteerde kenmerken, heeft de consument de keuze tussen reparatie of vervanging van het goed, tenzij dit onmogelijk of onevenredig is. Als reparatie of vervanging niet mogelijk is of buiten verhouding is, kan de consument kiezen voor een passende prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst, d.w.z. terugbetaling van de prijs.

De consument mag geen vervanging eisen in het geval van tweedehandsgoederen of goederen die onmogelijk te vervangen zijn. Vervanging kan bijvoorbeeld niet worden geëist als het goed niet meer wordt gemaakt of niet meer op voorraad is, als een tweedehands auto wordt gekocht, noch kan een kunstwerk, een antiek of een exclusief kledingontwerp worden vervangen vanwege de onmogelijkheid ervan. Vervanging is disproportioneel als het gaat om een klein defect dat eenvoudig of gemakkelijk te repareren is. De reparatie is onevenredig wanneer deze oneconomisch is, d.w.z. duurder dan de waarde van het goed.

Klachttermijnen

De consument moet het defect melden binnen twee maanden nadat hij het heeft ontdekt. Als het probleem zich binnen zes maanden na aankoop van het product voordoet, moet de verkoper de garantie afdwingen, omdat in die periode wordt aangenomen dat het probleem afkomstig is van de fabriek. Als deze zes maanden echter zijn verstreken, is het aan de consument om te bewijzen dat het defect is ontstaan en dat het niet is veroorzaakt door verkeerd gebruik van het product.

De wet bepaalt dat gedurende de zes maanden die volgen op de levering van het gerepareerde goed, de verkoper aansprakelijk is voor de gebreken die de aanleiding vormden voor de reparatie, waarbij ervan wordt uitgegaan dat het om hetzelfde gebrek gaat wanneer gebreken van dezelfde oorsprong als die van het oorspronkelijke gerepareerde goed worden gereproduceerd. Om deze reparatiegarantie effectief te maken, moet de consument het bewijs bewaren van de reparatie en van de technische dienst die het product heeft gerepareerd.

 

Gebrek na reparatie of vervanging

De wet voorziet in de volgende mogelijkheden: Als de consument ervoor kiest om een defect product te vervangen door een identiek product, kan hij de verkoper vragen om het product te repareren, zolang dit niet buiten proporties is, om de prijs te verlagen of om het geld terug te betalen. Aan de andere kant, als een defect product wordt gerepareerd, kan de consument een omruiling, een prijsverlaging of een volledige terugbetaling eisen. Maar de wet specificeert noch het bedrag noch het soort prijsvermindering dat de verkoper aan de consument moet geven als deze optie wordt gekozen. De twee partijen die bij de verkoop betrokken zijn, zijn dus verplicht om een overeenkomst te sluiten waar beide partijen tevreden mee zijn.

Weigering om te repareren, de prijs te verlagen of het geld terug te betalen.

Als we binnen de eerste zes maanden zijn, moeten we de reparatie eisen en een schadeformulier aanvragen en erop staan totdat we naar de rechtbank gaan. Er wordt verondersteld dat de fout bestond. Maar als de eerste zes maanden al zijn verstreken, is het andersom. Het is aan de consument om te bewijzen dat het product met het gebrek is gekocht.

In ieder geval zal de consument moeten onderhandelen en als hij het niet eens is met de korting die de verkoper aanbiedt, kan hij naar een taxateur gaan om de prijs van het product na de reparatie te bepalen en in die zin om een prijsvermindering vragen.

 

Instructieboekje en onjuiste installatie

Als een consument een product verkeerd gebruikt omdat het instructieboekje niet klopt, wordt de consument beschermd door de garantiewetgeving en kan hij reparatie of vervanging eisen. Ook als het defect wordt veroorzaakt door een slechte installatie die zowel het gevolg is van de verkeerde instructies in de handleiding als van de technici die door de verkoper zijn gestuurd, is de verkoper aansprakelijk.


Wat moet de consument betalen in geval van reparatie of doorverwijzing naar een technische dienst?

Niets. Tijdens de periode waarin de garantie van kracht is, moet de verkoper of producent de kosten van reizen, onderdelen en reparatietijd dragen. Bovendien wordt de garantieperiode opgeschort terwijl het product in het servicecentrum blijft. Met andere woorden, de klok tikt niet. Aan de andere kant kan de consument niet alleen de toepassing van de garantie eisen (reparatie, omruiling, prijsvermindering of terugbetaling), maar ook een vergoeding eisen voor de schade die het gevolg is van de storing en de reparatietijd. Als een gebruiker bijvoorbeeld een koelkast koopt en deze gaat binnen een week na aankoop kapot, kan de gebruiker niet alleen de toepassing van de garantie eisen, maar ook een vergoeding voor het voedsel dat bedorven is door de slechte werking van het apparaat.

 

Commerciële garantie

De commerciële garantie is de garantie die door de fabrikant, distributeur of verkoper wordt gegeven en die altijd hoger moet zijn dan de garantie die door de wet wordt geboden, omdat dit wordt gezien als een minimum dat door de consument wordt vereist. Het is ook een marketinginstrument voor bedrijven. Deze garantie moet echter aan bepaalde eisen voldoen, zoals duidelijk maken waarop de garantie van toepassing is, het object of product waarop de garantie betrekking heeft en de naam en het adres van de persoon die de garantie aanbiedt.